Bhasa (ca 200-ca 300)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Dramat (rodzaj)
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Czytelnia
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(783)
Kowalska Dorota
(665)
Kochanowski Jan
(490)
Bhasa (ca 200-ca 300)
(-)
Konopnicka Maria
(425)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Krasicki Ignacy
(251)
Boy-Żeleński Tadeusz
(244)
Leśmian Bolesław
(243)
Słowacki Juliusz
(233)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(195)
Czechowicz Józef
(188)
Mickiewicz Adam
(183)
Orzeszkowa Eliza
(180)
Jachowicz Stanisław
(161)
Praca zbiorowa
(159)
Kraszewski Józef Ignacy
(153)
Baudelaire Charles
(140)
Morsztyn Jan Andrzej
(139)
Lech Justyna
(138)
Prus Bolesław
(138)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(134)
Rolando Bianka
(131)
Lange Antoni
(126)
Zarawska, Patrycja (1970- )
(117)
Steel Danielle (1947- )
(115)
Lenartowicz Teofil
(112)
Liebert Jerzy
(105)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(104)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Krzyżanowski, Julian (1892-1976)
(100)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Gomulicki Wiktor
(95)
Roberts Nora (1950- )
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Asnyk Adam
(89)
Miciński Tadeusz
(87)
Sienkiewicz Henryk
(87)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
King Stephen (1947- )
(83)
Kniaźnin Franciszek Dionizy
(83)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(83)
Mróz Remigiusz (1987- )
(83)
Fabianowska, Małgorzata
(81)
Kasprowicz Jan
(81)
Zarawska Patrycja (1970- )
(81)
Sekuła Elżbieta
(80)
Ujejski Kornel
(79)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(78)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(78)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(74)
Syrokomla Władysław
(74)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(72)
Oppman Artur
(71)
Shakespeare, William (1564-1616)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(69)
Andersen Hans Christian
(68)
Żeleński, Tadeusz (1874-1941)
(68)
Grimm Wilhelm
(67)
Webb, Holly
(67)
Wyspiański Stanisław
(66)
Miłosz Czesław (1911-2004)
(65)
Szulc Andrzej
(65)
Markiewicz, Henryk (1922- )
(64)
Kolberg, Oskar (1814-1890)
(61)
Kolberg, Oskar (1814-1890). Dzieła wszystkie
(61)
Ostrowska Bronisława
(61)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(60)
Pasewicz Edward
(59)
Żeromski Stefan
(59)
"GREG". Lektura = wydanie z opracowaniem
(58)
Keff Bożena
(58)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(58)
Stefańska Paulina
(57)
Zapolska Gabriela
(57)
Czechow Anton
(56)
Fabisińska, Liliana (1971- )
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Conrad Joseph (1857-1924)
(54)
Grabiński Stefan
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Christie Agatha (1890-1976)
(52)
Król Michał
(52)
Rzehak, Wojciech
(52)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(52)
Michalak Katarzyna (1969- )
(50)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura indyjska
(1)
Temat
Bhasa (ca 200-ca 300)
(2)
Kalidasa
(2)
Teatr indyjski
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Temat: czas
201-300
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
Gatunek
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dramat indyjski
(1)
Literatura indyjska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Dramat staroindyjski / Bhasa, Kalidasa ; przekład, wstęp i opracowanie Maria Krzysztof Byrski. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2017. - CCXLI, [1], 1033 strony, [1] karta tablic : ilustracje ; 17 cm.
(Biblioteka Narodowa. Seria 2, ISSN 0406-0636 ; nr 260)
Nota edytorska na stronach CCXXIX-CCXXXII.
Kiedy niebianie odmówili zajęcia się sztuką teatru, Brahma przekazał stosowną wiedzę Bharatamuniemu, a ten przysposobił do roli aktorów swoich stu synów. Pierwsze widowisko odbyło się w święto Proporca Indry, upamiętniające zwycięstwo niebian nad antyniebianami, a jego treść była odpowiednia do okoliczności premiery. Niebianie wpadli w zachwyt, antyniebianie wręcz przeciwnie: w geście zemsty odebrali aktorom mowę, pamięć i zdolność ruchu. Interwencja Indry nie rozwiązała problemu, Bharatamuni zwrócił się więc o pomoc do Brahmy. To wtedy został wzniesiony budynek teatralny, a jego poszczególne części powierzono opiece wybranych niebian. Ta mityczna opowieść pokazuje, jak w dramacie staroindyjskim sprawy ludzkie łączą się z boskimi. To tylko jeden z aspektów tej bogatej, bardzo sformalizowanej i bardzo różnorodnej zarazem sztuki. Zachód od wieków fascynuje się kulturą Indii, a teatr zajmuje w niej wyjątkowe miejsce. Bhasa - jeden z najwybitniejszych dramaturgów epoki wczesnoklasycznej starożytnych Indii. Żył najprawdopodobniej na przełomie III i IV wieku. Jego utwory zostały odnalezione na początku XIX wieku w Kerali (południowo-zachodnie Indie), gdzie stanowiły istotny element rytuału świątynnego. Najważniejsze utwory Bhasy to „Przysięga Jaugandharajany” oraz „Ujrzana we śnie Wasawadatta”, wykorzystujące wątki z literatury baśniowej. Jego twórczość dramatyczna stanowi do dziś ważną część tradycyjnego repertuaru teatru Indii Południowych. Kalidasa - uznawany za największego twórcę literatury sanskryckiej. Najprawdopodobniej żył w V wieku i mieszkał w miejscowości Udźdźaini, należącej do regionu Madhja Pradeś, położonego w środkowych Indiach. Najsłynniejszym jego dziełem, cenionym na całym świecie, jest „Rozpoznanie Śakuntalowica”; popularność sztuki poza granicami Indii rozpoczęła się w 1791 roku, kiedy to Johann Wolfgang von Goethe zachwycił się jej niemieckim tłumaczeniem. Na język polski utwór przełożony został po raz pierwszy w 1923 roku przez Stanisława Schyera.
Książka
W koszyku
(Biblioteka Narodowa. Seria 2 ; nr 260)
Kiedy niebianie odmówili zajęcia się sztuką teatru, Brahma przekazał stosowną wiedzę Bharatamuniemu, a ten przysposobił do roli aktorów swoich stu synów. Pierwsze widowisko odbyło się w święto Proporca Indry, upamiętniające zwycięstwo niebian nad antyniebianami, a jego treść była odpowiednia do okoliczności premiery. Niebianie wpadli w zachwyt, antyniebianie wręcz przeciwnie: w geście zemsty odebrali aktorom mowę, pamięć i zdolność ruchu. Interwencja Indry nie rozwiązała problemu, Bharatamuni zwrócił się więc o pomoc do Brahmy. To wtedy został wzniesiony budynek teatralny, a jego poszczególne części powierzono opiece wybranych niebian. Ta mityczna opowieść pokazuje, jak w dramacie staroindyjskim sprawy ludzkie łączą się z boskimi. To tylko jeden z aspektów tej bogatej, bardzo sformalizowanej i bardzo różnorodnej zarazem sztuki. Zachód od wieków fascynuje się kulturą Indii, a teatr zajmuje w niej wyjątkowe miejsce. Bhasa - jeden z najwybitniejszych dramaturgów epoki wczesnoklasycznej starożytnych Indii. Żył najprawdopodobniej na przełomie III i IV wieku. Jego utwory zostały odnalezione na początku XIX wieku w Kerali (południowo-zachodnie Indie), gdzie stanowiły istotny element rytuału świątynnego. Najważniejsze utwory Bhasy to „Przysięga Jaugandharajany” oraz „Ujrzana we śnie Wasawadatta”, wykorzystujące wątki z literatury baśniowej. Jego twórczość dramatyczna stanowi do dziś ważną część tradycyjnego repertuaru teatru Indii Południowych. Kalidasa - uznawany za największego twórcę literatury sanskryckiej. Najprawdopodobniej żył w V wieku i mieszkał w miejscowości Udźdźaini, należącej do regionu Madhja Pradeś, położonego w środkowych Indiach. Najsłynniejszym jego dziełem, cenionym na całym świecie, jest „Rozpoznanie Śakuntalowica”; popularność sztuki poza granicami Indii rozpoczęła się w 1791 roku, kiedy to Johann Wolfgang von Goethe zachwycił się jej niemieckim tłumaczeniem. Na język polski utwór przełożony został po raz pierwszy w 1923 roku przez Stanisława Schyera.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.211-2 BN (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej